AdmissionUniversity Admission Circular

Combined 22 University Admission Circular 2021-22

GST University Admission 2021-22 - gstadmission.ac.bd


BDNiyog Telegram AD

If you want to get the latest Combined 22 University Admission Circular 2021-22, you have to read this full article. So keep reading on.

Every Year Combined 22 University Authority publishes the circular of admission. This circular is published on its official website. BDNiyog.Com also publishes circular images and pdf circulars.

University admission is one of the popular examinations of newly passed HSC candidates. Every year millions of students attend this examination. It is very important for them to collect the Combined 22 University admission circular 2021-22.

Combined Universities Admission Circular
Combined Universities Admission Circular

Combined 22 University have different units. Each unit has different departments. Students can choose the subject of their choice if they are ahead in the results ranking. University admission test is a lot like war. It is possible to win this battle if you are fully prepared. In Bangladesh, many students take part in the admission test every year.

The number of seats that the candidates take part in the admission test is not the same for the students. As a result, admission test takers may not be admitted to their desired place. Many students make preparations for the second time. Again, many students are admitted to private universities.

GST Admission Important Dates at a glance

Now, we talk about all the important information about the admission test below. If you want to notify us about the admission date and application info, please connect with us on Facebook.

Application Start Date 15 June 2022
Application End Date 25 June 2022
Admit Card Download Not Announced Yet.
Admission Test Date 30 July, 13 and 20 August 2022
Final Admission Fee 1500 BDT Per Unit
Apply Website https://gstadmission.ac.bd

Recent Notice About Guccho Admission (in Bangla)

গুচ্ছ ভর্তি পরীক্ষার বিজ্ঞপ্তি প্রকাশ

গুচ্ছভুক্ত ২২টি সাধারণ এবং বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়ের ২০২১-২২ শিক্ষাবর্ষের স্নাতক (সম্মান) ১ম বর্ষ সমন্বিত ভর্তি পরীক্ষা সংক্রান্ত বিজ্ঞপ্তি প্রকাশ করা হয়েছে।

আবেদন: ২০১৭, ২০১৮ ও ২০১৯ সালের এসএসসি ও সমমান এবং ২০২০ ও ২০২১ সালের এইচএসসি ও সমমান, ডিপ্লোমা-ইন-কমার্স, বাংলাদেশ কারিগরি শিক্ষা বোর্ডের অধীনে এইচএসসি (ভোকেশনাল), A লেভেল এবং অন্যান্য সমমান পরীক্ষায় (সমমান নির্ধারণ কমিটি কর্তৃক অনুমোদনক্রমে) উত্তীর্ণ শিক্ষার্থীরাই কেবল ভর্তি পরীক্ষার জন্য আবেদন করতে পারবেন।

বিজ্ঞান, মানবিক ও বাণিজ্য শাখা হতে এইচএসসি/সমমান পরীক্ষায় উত্তীর্ণ শিক্ষার্থীরা নির্ধারিত যোগ্যতা থাকা সাপেক্ষে যথাক্রমে ইউনিট-এ, ইউনিট-বি ও ইউনিট-সি-তে আবেদন করতে পারবে।

ইউনিট ভিত্তিক আবেদনের যোগ্যতা :
ইউনিট-এ: বিজ্ঞান শাখা হতে এইচএসসি/সমমান পরীক্ষায় উত্তীর্ণ আবেদনকারীদের এসএসসি/সমমান ও এইচএসসি/সমমান উভয় পরীক্ষায় (৪র্থ বিষয়সহ) ন্যূনতম জিপিএ ৩.৫০ সহ সর্বমোট জিপিএ কমপক্ষে ৮.০০ থাকতে হবে। সাধারণ শিক্ষা বোর্ডের বিজ্ঞান শাখাসহ মাদ্রাসা বোর্ড (বিজ্ঞান) এবং ভোকেশনাল (এইচএসসি) বিজ্ঞান শাখা হিসাবে বিবেচিত হবে।

ইউনিট-বি: মানবিক শাখা হতে এইচএসসি/সমমান পরীক্ষায় উত্তীর্ণ আবেদনকারীদের এসএসসি/সমমান ও এইচএসসি/সমমান উভয় পরীক্ষায় (৪র্থ বিষয়সহ) ন্যূনতম জিপিএ ৩.০০ সহ সর্বমোট জিপিএ কমপক্ষে ৬.০০ থাকতে হবে। সাধারণ শিক্ষা বোর্ডের মানবিক শাখাসহ মিউজিক, গার্হস্থ্য অর্থনীতি এবং মাদ্রাসা বোর্ড (সাধারণ, মুজাব্বিদ) মানবিক শাখা হিসাবে বিবেচিত হবে।

ইউনিট-সি: বাণিজ্য শাখা হতে এইচএসসি/সমমান পরীক্ষায় উত্তীর্ণ আবেদনকারীদের এসএসসি/সমমান ও এইচএসসি/সমমান উভয় পরীক্ষায় (৪র্থ বিষয়সহ) ন্যূনতম জিপিএ ৩.০০ সহ সর্বমোট জিপিএ কমপক্ষে ৬.৫০ থাকতে হবে। সাধারণ শিক্ষা বোর্ডের বাণিজ্য শাখাসহ ডিপ্লোমা ইন বিজনেস স্টাডিজ, ব্যবসায় ব্যবস্থাপনা (এইচএসসি) এবং ডিপ্লোমা ইন কমার্স বাণিজ্য শাখা হিসাবে বিবেচিত হবে।

জিসিই-এর ক্ষেত্রে আইজিসিএসই (ও লেভেল) পরীক্ষায় কমপক্ষে ৩টি বিষয়ে বি-গ্রেডসহ ৫টি বিষয়ে পাস এবং আইএএল (এ লেভেল) পরীক্ষায়
কমপক্ষে ২টি বিষয়ে B গ্রেডসহ ৩টি বিষয়ে পাস থাকতে হবে। এক্ষেত্রে সরাসরি আবেদনের মাধ্যমে সমমান ও যোগ্যতা নির্ধারণ কমিটি কর্তৃক অনুমোদন ক্রমে অনলাইনে আবেদন করতে হবে। সমমান নির্ধারণের জন্য আবেদনের শেষ তারিখের কমপক্ষে ১২ দিন পূর্বে সরাসরি রেজিস্ট্রার, জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয়, ঢাকা-এ যোগাযোগ করতে হবে।

আবেদন করার পদ্ধতি: জিএসটি গুচ্ছভুক্ত বিশ্ববিদ্যালয়সমূহের সমন্বিত ভর্তি পরীক্ষার ওয়েবসাইট (www.gstadmission.ac.bd)-এ পাওয়া যাবে।

পরীক্ষার সময়সূচি : ৩০ জুলাই শনিবার ইউনিট-এ (বিজ্ঞান), ১৩ আগস্ট শনিবার ইউনিট-বি (মানবিক) এবং ২০ আগস্ট শনিবার ইউনিট-সি (বাণিজ্য)-এর পরীক্ষা অনুষ্ঠিত হবে। দুপুর ১২টা হতে দুপুর ১টা পর্যন্ত এক ঘণ্টা পরীক্ষা হবে।

অন্যান্য গুরুত্বপূর্ণ বিষয়সমূহ : ১৫ জুন (বুধবার) দুপুর ১২টা হতে ২৫জুন শনিবার রাত ১১.৫৯ মিনিট পর্যন্ত আবেদন করা যাবে। আবেদনের সময়সীমা বৃদ্ধি করা হবে না। ভর্তি পরীক্ষার ওয়েবসাইটে প্রদত্ত পরীক্ষা কেন্দ্রের তালিকা থেকে শিক্ষার্থী একটি মাত্র কেন্দ্র পছন্দ করতে পারবে। পছন্দকৃত কেন্দ্র চূড়ান্ত বলে বিবেচিত হবে, তা আর পরিবর্তন করা যাবে না।

পরীক্ষার ফল : প্রতিটি ইউনিটের ফলাফল জিএসসি গুচ্ছভুক্ত বিশ্ববিদ্যালয়সমূহের সমন্বিত ভর্তি পরীক্ষার ওয়েবসাইট (www.gstadmission.ac.bd)-এ প্রকাশ করা হবে। ভর্তি পরীক্ষায় ন্যূনতম ৩০ নম্বর পেতে হবে। প্রতিটি ভুল উত্তরের জন্য ০.২৫ নম্বর কাটা যাবে। শুধুমাত্র জিএসসি চ্ছভুক্ত সমন্বিত ভর্তি পরীক্ষায় অংশগ্রহণকারী শিক্ষার্থীরাই যোগ্যতা থাকা সাপেক্ষে পছন্দকৃত বিশ্ববিদ্যালয়ে আবেদন করতে পারবে।

ভর্তি পরীক্ষা সংক্রান্ত যে কোন বিষয়ে জিএসসি গুচ্ছভুক্ত বিশ্ববিদ্যালয়সমূহের সমন্বিত ভর্তি কমিটির (২০২১-২০২২) সিদ্ধান্তই চূড়ান্ত বলে গণ্য হবে।

গুচ্ছভুক্ত বিশ্ববিদ্যালয়গুলো হলো ১. জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয়, ঢাকা ২. ইসলামী বিশ্ববিদ্যালয়, কুষ্টিয়া ৩. শাহজালাল বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, সিলেট ৪. খুলনা বিশ্ববিদ্যালয়, খুলনা ৫. হাজী মোহাম্মদ দানেশ বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, দিনাজপুর ৬. মাওলানা ভাসানী বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, টাঙ্গাইল ৭. পটুয়াখালী বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, পটুয়াখালী ৮. নোয়াখালী বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, নোয়াখালী ৯. কুমিল্লা বিশ্ববিদ্যালয়, কুমিল্লা ১০. জাতীয় কবি কাজী নজরুল ইসলাম বিশ্ববিদ্যালয়, ত্রিশাল, ময়মনসিংহ ১১. যশোর বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, যশোর ১২. বেগম রোকেয়া বিশ্ববিদ্যালয়, রংপুর ১৩. পাবনা বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, পাবনা ১৪. বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, গোপালগঞ্জ ১৫. বরিশাল বিশ্ববিদ্যালয়, বরিশাল ১৬. রাঙ্গামাটি বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, রাঙ্গামাটি ১৭. রবীন্দ্র বিশ্ববিদ্যালয় বাংলাদেশ, সিরাজগঞ্জ ১৮. বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান ডিজিটাল ইউনিভার্সিটি বাংলাদেশ, গাজীপুর ১৯. শেখ হাসিনা বিশ্ববিদ্যালয়, নেত্রকোনা ২০ বঙ্গমাতা শেখ ফজিলাতুন্নেছা মুজিব বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, জামালপুর ২১. বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান বিশ্ববিদ্যালয়, কিশোরগঞ্জ ২২. চাঁদপুর বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয়, চাঁদপুর।

Guccho Admission Test Date by Unit

Time and Date 12:00 PM to 1:00 PM
A Unit (Science) 30 July 2022
B Unit (Arts) 13 August 2022
C Unit (Commerce) 20 August 2022
  1. The applicant’s picture must be uploaded in the prescribed format;
    • The image must be square.
    • The background of the photo should be light one color.
    • Image size cannot be more than 100 KB.
  2. The application fee is TK.1500 and a maximum of 3.5% service charge (TK.21.00) on this fee has to be paid to the applicant through SSLCOMMERZ within the stipulated time;
  3. Select at least 5 test centers in the order of choice;
  4. If the applicant is currently studying in an educational institution, the name of that educational institution and information related to the subject of study must be provided.

Guideline of Combined Universities Admission 2020-21

Full admission guideline is coming soon!

Latest Update of Combined Universities Admission 2021-22

Admission test of cluster system in 100 number MCQ question.

This time admission will be held in MCQ question papers of 100 general and science and technology universities in the country. Although there is no separate unit for changing the department, all the units will have questions about Bengali, English, and ICT.

Mark Distribution of Combined Universities Admission 2021-22

The mark distribution for 2021-22 is not published yet. See previous years’ mark distribution…

Mark Distribution
Mark Distribution of Guccho Admission

Combined 22 University Admission Circular 2021-22

University Admission is a very important examination in our country. After passing the HSC exam, students are applying for this seat. According to the decision of the authority, every year students are fighting for their desired university and also for a subject.

Combined Universities are various public universities of Bangladesh. 19 Universities are agreed to go on a combined admission test for this pandemic situation. Admission can be held in different divisions of Bangladesh. Now, we take a look at 22 universities’ names.

  1. Islamic University
  2. Shahjalal University of Science and Technology
  3. Khulna University
  4. Haji Mohammad Danesh University of Science and Technology
  5. Mawlana Bhasani University of Science and Technology
  6. Noakhali University of Science and Technology
  7. Jagannath University
  8. Comilla University
  9. Jatiya Kabi Kazi Nazrul Islam University
  10. Jessore University of Science and Technology
  11. Pabna University of Science and Technology
  12. Begum Rokeya University
  13. Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman University of Science and Technology
  14. Barisal University
  15. Rangamati University of Science and Technology
  16. Rabindra University
  17. Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman Digital University
  18. Sheikh Hasina University
  19. Bangamata Sheikh Fazilatunnesa Mujib University of Science and Technology
  20. Patuakhali Science & Technology University
  21. Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman University, Kishoreganj and
  22. Chandpur University of Science and Technology.

Combined 22 University Admission Apply Requirement/Subject

Combined 22 University Admission Candidates have some educational requirements to apply. Otherwise, he/she cannot eligible to apply for this admission.

  • The applicant has to complete HSC or similar exam in 2019 or 2020,
  • The applicant ought to pass SSC or equivalent exam from 2016 to 2018.

Admission Examinations Subject:

Humanities, Business, and Science – these three subjects will be tested. Direct admission tests will be held in the universities. Question papers will be prepared based on the syllabus of higher secondary (HSC). In this strategy, understudies will partake in just one test. You will get admission to the university on the basis of the score obtained there and in the order of demand.

Download Combined 22 University Admission Previous Year Question Bank

Combined 22 University Admission Question Bank is an important book to fulfill your exam preparation. You will be happy to know that bdniyog.com provides free question banks from the previous year’s question bank. You can download it from the below link.

Download Combined 22 University Admission Question Bank

GST 22 University Admission Circular Download 2021-22

GST-Admission-Circular-2021-22

Combined 22 University Cluster Circular 2021-22 PDF Download

Exclusive Collection of Admission PDF Books

How to Apply in Combined 22 University Admission 2021-22

It is easy to apply for the Combined 22 University Admission Test. Just follow the method below.

  • You have to go to the Combined 22 University website.
  • There are guidelines on how to complete the admission process of all the units after visiting the website. So read the guidelines carefully.
  • Click on the Apply button on this website of Combined 22 University to apply for admission in any unit.
  • After clicking on the apply button, the applicant has to give the Roll number/Reg Number of SSC and HSC exams.
  • Then fill in the name of the board you have passed from.
  • Please verify the above information very well.
  • And finally, Recheck and Confirm that everything is ok.

People May Search: sommilito bissobiddaloy admission vorti update, সম্মিলিত গুচ্ছ ভর্তি পরীক্ষা.

Combined 22 University Admission Test Admit Card Download

Admit cards are issued a few days before the exam. Combined 22 University authorities publish the admit card on their own website. We also update the admit card download link in this post. When the admit card is published, you will get the download link here.

Guccho Admission Question Solution PDF

BDNiyog.Com also provides question solutions for admission examinations after the exam. Please check this post after the exam. Click here to Combined 22 University Question Solution.

22 University Cluster Admission Test Result Download

You can download the admit card from the Combined 22 University’ official website. We also update the admit card download link in this post. Combined 22 University Result in 2021-22 will publish after 3-5 days of examination. You can also get it from this post.

You can get all admission information on our Facebook Page and Facebook Group. Hope you will join the following page and group. Stay with us, Peace!

Write a Comment
BDNiyog Facebook AD
সকল পিডিএফ/ফাইল বিডিনিয়োগ বিভিন্ন ফেসবুক গ্রুপ ও ওয়েবসাইট থেকে সংগ্রহ করে থাকে। আমাদের প্রকাশিত কোনো ফাইলের প্রতি অভিযোগ/পরামর্শ থাকলে আমাদেরকে জানাতে পারেন। আমরা যথাযথ ব্যবস্থা নিবো। আমাদের ই-মেইল করুন এই ঠিকানায়ঃ [email protected]
Back to top button